Amor Gignit Amorem Forum
Niet ingelogd [inloggen ]
Ga naar beneden

Printbare versie  
Auteur: onderwerp: Onderzoek naar audioreproductie met kruiscorrelatie als criterium.
dekkersj
Junior Member
**




Posts: 48
Registreerde: 28-10-2012
lid Is Offline


[*] Gepost op 18-12-2012 op 09:57 PM
Onderzoek naar audioreproductie met kruiscorrelatie als criterium.


Zie:

T. Muraoka en T. Nakazato, "Examination of Multichannel Sound-Field Recomposition Utilizing Frequency-Dependant Interaural Cross Correlation (FIACC)", J. Audio Eng. Soc., Vol. 55 No 4, pp. 236 - 256 (April 2007).

Vandaag een mooie dag om wat leesvoer in te halen en mijn interesse werd gewekt door bovenstaand artikel in het "clubblad" van de AES, zie http://www.aes.org/. Het gaat over het reproduceren van audiosignalen middels een set van luidsprekers. Men heeft hierbij een set-up gemaakt van 12 microfoons cq luidsprekers equidistant verdeeld op de omtrek van een cirkel (zodoende krijg je een luidspreker op iedere 30 graden) en zichzelf de vraag gesteld: "welke set-up is nu het meest ideaal?". Er worden hele korte metten gemaakt met stereo reproductie (zowel de 60 graden als de 120 graden variant) als de juiste kandidaat. Het blijkt ook dat 6 kanaals en zelfs 12 kanaals niet de beste resultaten geven en dat men bij de 5 kanaals weergave nog het beste uit is. Zonder externe subwoofer, want deze is niet meegenomen. Kennelijk heeft men in het verleden hun huiswerk goed gedaan door te kiezen voor de ITU-R BS.775-1 standaard.

Highly recommended leesvoer voor mensen die zich serieus met audioreproductie willen bezighouden en het heeft mij verbaasd dat het artikel erg leesbaar is en kinderlijk eenvoudig van opzet. Natuurlijk gelden de uitspraken alleen voor de kruiscorrelatiefunctie die de auteurs hebben gekozen, maar eigenlijk zie ik daar geen beren op de weg. Ik vind het een heel aannemelijk verhaal en ik zal toestemming vragen om plaatjes ed te mogen publiceren. Tot die tijd zul je dat artikel zelf moeten downloaden of in een bibliotheek het Journal zelf gaan lezen.

Edit: de pdf

Groet,
Jacco
Bekijkt gebruikers profiel Bekijk deze gebruiker zijn posts

  Ga naar boven

Powered by XMB
XMB Forum Software © 2001-2012 De XMB Group
[Tekens: 17] [PHP: 19.7% - SQL: 80.3%]