dekkersj - 9-7-2013 op 11:05 AM
Uitgangspunt is een 10W-40 olie met MB nummer 000 989 33 01, zie Safety Data Sheet MB 229.1. De eigenschappen zoals die uit de MSDS volgen:
Highly refined mineral oil with additives.
dichtheid bij 15 graden: 0,87 g/cm3
kinematische viscositeit 40 graden: 99,9 mm2/s
additieven: Zinkdialkyldithiophosphat (1 - 2,4%) en Alkylphenol (0,1 - 1%)
Die 10W wil zeggen dat de maximale dynamische viscositeit 3500 mPa*s bedraagt bij -20 graden Celsius en een maximale verpompbaarheid bij -25 graden
Celsius. Als het kouder wordt, is het verstandig om een 5W olie te kiezen (die heeft een dynamische viscositeit van 3500 mPa*s bij -25 en kan verpompt
worden vanaf -30 graden Celsius).
Die 40 wil zeggen dat de kinematische viscositeit bij 100 graden tussen de 12,5 ... 16,3 mm2/s bedraagt.
Belangrijk bij synthetische olie is de aantasting van pakkingen en in mindere mate van belangrijkheid verf. Synthetische olie obv polyglycol
(Polyethylene glycol (PEG), polyethylene oxide (PEO) of polyoxyethylene (POE)) heeft deze vervelende eigenschap. Beter is het om voor olie te gaan op
basis van het polymeer poly-alpha-olefin (PAO). Deze tast de pakkingen niet aan en is bovendien te vermengen met minerale olie.
dekkersj - 29-8-2014 op 08:41 AM
Zie voor een overzicht:
link naar een html pagina met MB 229.1 info