Amor Gignit Amorem Forum
Niet ingelogd [inloggen ]
Ga naar beneden

Printbare versie  
Auteur: onderwerp: Olie specifiek.
dekkersj
Junior Member
**




Posts: 48
Registreerde: 28-10-2012
lid Is Offline


[*] Gepost op 9-7-2013 op 11:05 AM
Olie specifiek.


Uitgangspunt is een 10W-40 olie met MB nummer 000 989 33 01, zie Safety Data Sheet MB 229.1. De eigenschappen zoals die uit de MSDS volgen:


  • Highly refined mineral oil with additives.
  • dichtheid bij 15 graden: 0,87 g/cm3
  • kinematische viscositeit 40 graden: 99,9 mm2/s
  • additieven: Zinkdialkyldithiophosphat (1 - 2,4%) en Alkylphenol (0,1 - 1%)


Die 10W wil zeggen dat de maximale dynamische viscositeit 3500 mPa*s bedraagt bij -20 graden Celsius en een maximale verpompbaarheid bij -25 graden Celsius. Als het kouder wordt, is het verstandig om een 5W olie te kiezen (die heeft een dynamische viscositeit van 3500 mPa*s bij -25 en kan verpompt worden vanaf -30 graden Celsius).

Die 40 wil zeggen dat de kinematische viscositeit bij 100 graden tussen de 12,5 ... 16,3 mm2/s bedraagt.

Belangrijk bij synthetische olie is de aantasting van pakkingen en in mindere mate van belangrijkheid verf. Synthetische olie obv polyglycol (Polyethylene glycol (PEG), polyethylene oxide (PEO) of polyoxyethylene (POE)) heeft deze vervelende eigenschap. Beter is het om voor olie te gaan op basis van het polymeer poly-alpha-olefin (PAO). Deze tast de pakkingen niet aan en is bovendien te vermengen met minerale olie.
Bekijkt gebruikers profiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
dekkersj
Junior Member
**




Posts: 48
Registreerde: 28-10-2012
lid Is Offline


[*] Gepost op 29-8-2014 op 08:41 AM


Zie voor een overzicht:

link naar een html pagina met MB 229.1 info
Bekijkt gebruikers profiel Bekijk deze gebruiker zijn posts

  Ga naar boven

Powered by XMB
XMB Forum Software © 2001-2012 De XMB Group
[Tekens: 17] [PHP: 23.3% - SQL: 76.7%]