De transmissie van digitale signalen. "Origineel" versus "Kopie".
convert -filter Jinc *.jpg -resize 25% *.jpg
L.S.,
Van tijd tot tijd steekt de discussie de kop op waarbij er om het hardst gestreden wordt over originelen op cd en een kopie daarvan. Dat die anders
zouden klinken in het bijzonder. Zonder alle argumenten voor en tegen te herhalen, wil ik laten zien wat er gebeurt met een bron die een cd afspeelt
en waarvan het digitale signaal getransporteerd wordt over een bepaalde fysieke afstand en dit weer op te nemen met een cd-recorder. Beide cd's worden
wav-technisch binair vergeleken en geteld hoeveel fouten er ontstaan in deze transmissie die je een uitvergroting zou kunnen noemen van een loopwerk
dat zijn digitale getallen aflevert en aanbiedt aan een (externe) DAC. In dit geval is er zelfs nog veel meer elektronica in de keten en zelfs sprake
van verschillende klokken. Heel veel orden van grootte moeilijker dus.
De opstelling is als volgt:
De bron
Dit is een Marantz DR-6050 cd-recorder en daar wordt een cd-r in afgespeeld. De nader te onderzoeken track is Portrait of a Groove van Bluezeum. Ofwel
(het bovenste apparaat):
De verbinding
Dit apparaat heeft een coaxiale digitale uitgang en deze zal gebruikt worden. De verbinding verloopt met een Neutrik cinch connector op een van de
aders van een Prefer AV-263 kabel, zoals te zien is in het midden van het volgende plaatje:
Om het allemaal extra spannend te maken heb ik geen korte lengte gebruikt. De recorder die het cd signaal moet gaan opnemen staat namelijk aan de
andere kant van de kamer.
Zover is het nog lang niet, eerst gaan we de lange coax een tijdje volgen (de kabel in het midden):
Nog steeds niet aangekomen op de plaats van bestemming (rechter bruinachtige kabel):
"Zijn we er al, Grote Smurf?" Nee, nog niet (het is die lange coax die zo lang is dat ie al kronkelend zijn weg moest vinden naar boven):
De recorder
Eindelijk: na ruim 8 meter (!) te hebben afgelegd, komt de digitale interlink aan bij de Philips CDR 765 cd-recorder (achterzijde):
De oplettende kijker heeft gezien dat er geen afdekkapje op de optische ingang zit. Het eventuele effect hiervan zal worden meegenomen in de test.
De voorkant van die speler ziet er zo uit:
Dus: "origineel" afspelen op de Marantz en een digitale opname maken, middels de coaxiale digitale verbinding, met de Philips.
Het resultaat
Van beide cd-r's is een PC rip gedaan en beide files zijn binair vergeleken middels WinHex. Dankzij de 2 seconden pre-gap had ik tijd genoeg om de
opname te starten zodat er geen begindata verloren zou gaan.
Dit is de referentie-track:
En dit is de track die opgenomen is met de Philips CDR 765 cd-recorder met een 8 meter coaxiale verbinding:
Waaruit is af te leiden (staat onderaan het beeld) dat de offset van het origineel 67144 is en van de door mij opgenomen kopie 72400. Zodoende moest
ik die offset gebruiken:
Na het indrukken van "OK", een tijdje wachten en uiteindelijk komt dit als resultaat:
Conclusie
Aangetoond is dat digitale transmissie van audio data foutloos kan gebeuren, zelfs onder extreme omstandigheden. Dit is gedaan met relatief eenvoudige
consumenten cd-recorders waarvan de recorder heel frequent gebruikt is. Verschillen tussen een origineel en een kopie zijn dan ook niet te verwachten
als het digitale transmissiesysteem zich beperkt tot 1 speler. Mochten er onverhoopt toch verschillen zijn, is dat te wijten aan niet naar behoren
functionerende apparatuur.
Groet,
Jacco
|