Amor Gignit Amorem Forum

Jitter in een DAC. Modulatie van de tijd en een overzicht van literatuur.

dekkersj - 27-3-2013 op 08:36 PM

Dit achtergrondartikel zal gaan over jitter en dan in een heel eenvoudige vorm om mee te beginnen. Daarbij wordt een tijdsignaal wat uit een DAC komt als uitgangspunt gekozen. De steilheid van het signaal bij de nuldoorgang is daarbij de maat, de slew-rate dus. De jitter zelf wordt eenvoudig gehouden en als sinusvormig beschouwd. Dit geeft natuurlijk alleen inzicht voor tijdmodulatie tgv periodieke functies, maar het is qua visualisatie wel de meest handige. In het algemeen gesproken is het zo dat tijdmodulatie-signalen met een frequentie groter dan 10Hz met jitter worden aangeduid en onder de 10Hz spreekt men van drift (wander in het Engels).

Want was die jitter nu FM, PM of was het nu toch AM? Bij deze dan het geheugensteuntje

Sinusvormige jitter uitwerkend op een testsignaal met 1 frequentie
Laten we beginnen bij het begin. Een sinusvormige spanning uit een DAC:



, waarbij
Ax de amplitude van het signaal is en
omega_x de frequentie van het signaal uit de DAC

De jitter kan geschreven worden als