Amor Gignit Amorem Forum
Niet ingelogd [inloggen ]
Ga naar beneden

Printbare versie  
Auteur: onderwerp: 14 bits digitaal-analoogconversie obv een SAA7030 en een TDA1540
dekkersj
Junior Member
**

Registreerde: 28-10-2012
lid Is Offline

[*] Gepost op 27-3-2013 op 12:22 AM
14 bits digitaal-analoogconversie obv een SAA7030 en een TDA1540

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om een kleine ode te schrijven aan die 14 bits en begrip te kweken dat het echt wel goed genoeg was, en nog steeds is. Duikt u met me mee in de geschiedenis?

Ik rommel wat op de kolderzolder en plots heb ik het "Philips Technisch Tijdschrift, Jaargang 40, 1981/82, no. 9" in mijn handen. Een boekwerkje wat periodiek uitkwam en waar de vorderingen van het Nat.Lab. personeel in te lezen was. En soms was het een jubileumnummer en bovengenoemde uitgave staat in het teken van de Compact Disc. Ik blader door naar het laatste artikel: 'Compact Disc' - de omzetting van digitaal in analoog bij het afspelen, D. Goedhart, RJ van de Plassche en E. Stikvoort.

En dan gelijk naar het stuk wat gaat over de conversie. Het blijkt te baseren op een SAA7030 en een TDA1540:

Ik zal proberen het onderschrift in Jip & Janneketaal uit te leggen. Helemaal links heb je de ingangsdatastroom van 16bits/44k1. Dat gaat een filter in wat de interpolatie doet naar een 28bits/176k4 signaal. (wauw! toen al 28 bits ) Zoals je kunt lezen doet het filter nog meer, maar dat is voor het verhaal op zichzelf niet interessant. En dan de noise shaper, die maakt er op een slimme manier een 14 bits getal van. Lijkt als 2 druppels water op een delta-sigma, maar is net effe anders. Daarna duikt het een 14 bits DA-omzetter in op samplerate 176k4.

Het aardige is dat die 14 bits niet zonder meer te vergelijken zijn met een 14 bits bemonsterd signaal. Voor de getallen pak ik het proefschrift er bij van een van de auteurs. (lang leve de kolderzolder...) Geintegreerd over een bandbreedte van 20kHz blijkt die noise shaper een ruisniveau te generen van -100,29dB. Dat is het prettige van die dingen: ze duwen de ruis weg uit de audioband. Het ingangssignaal zelf heeft een ruisniveau van -98,51dB* en de conclusie is dus terecht dat de 14 bitter beter presteert dankzij het truukje dan een straightforward 16 bitter. Samen komt het neer op een ruisniveau van -96dB.

Ik hoop dat ik je heb kunnen bijschijnen in de logica die de ontwerpers hebben betracht en dat die 14 bits helemaal niet zo erg zijn als ze lijken. In feite wordt aan de opnamekant hetzelfde gedaan. Heden ten dage 24 bits? Vergeet het maar: dat is een delta-sigma die gedecimeerd wordt tot wat nodig is. Eigenlijk hetzelfde principe, maar dan de andere kant op.

Groet,
Jacco

*)Volgens de auteur dan. Ikzelf kom op -98,09dB, hetgeen beter overeenkomt met wat er gemeten is aan het ding
Bekijkt gebruikers profiel Bekijk deze gebruiker zijn posts

Ga naar boven